vortex

nyanyi nyanyi

nuffnang

blog moods


Followers

Tuesday, December 7, 2010

mesej berantai?? alamak!!

ape tu MASEJ BERANTAI?? haa.. msg berantai ni x kira la surat/email or msg yang mempunyai ayat yang menyuruh ia dikirimkan kepada beberapa orang yang lain. Sekiranya sipembaca membuat demikian, maka pembaca dijanjikan dengan hadiah atau diancam dengan kebinasaan. dulu org pakai surat jew.. skarang da canggih email suma ade la. paling famous sms la kan. hah bukan ape sy tetibe membebel pasal msg berantai ni, da lama da x dgr. tp msg2 mcm tu still di forward kan kat kita. ape reaksi kita sepatutnya? harus ke nak foward2 banyak2 tu. semata2 x nak kena musibah, sial or nak dapat luck. boleh pecaye ke? betol ke benda tu suma?

haaa.. yang penting... ape hukumnya... benda ni nampak remeh.. tp kadang2 buat kita tertanya2.. wajib ke nak forward2.. bukan kedekut.. tp tertanya2 jugak la.. hahani sy nk share la ape yg sy terbace ea...

"Tidak dapat dinafikan naluri manusia memang ada kelemahan, akan mengalir pada dirinya suatu anggapan sial kerana sesuatu."
Rasulullah s.a.w. pernah bersabda:
"Ada tiga perkara yang sukar untuk dielakkan , iaitu: bersangka buruk, tathayyur (sial menyial) dan hasad. Oleh karena itu kalau kamu bersangka buruk jangan kamu percayainya dan laksanakan, dan kalau merasa sial jangan berhenti (dari buat kerja yang dilakukan kerana terpengaruh), dan kalau kamu hasad, jangan lanjutkan." (Riwayat Thabarani)
Oleh karena ketiga perkara ini hanya semata-mata perasaan yang tidak berpengaruh pada suatu sikap dan perbuatan, maka dimaafkannya oleh Allah..."

hah ade lagi....

"Perkara seperti ini(surat/msg berantai) adalah Khurafat bahkan boleh membawa kepada syirik kepada Allah s.w.t.
perkara ini seolah-olah orang yang menyebarkannya mengetahui benda yang ghaib(yg akan berlaku) maka ini merupakan kesesatan yang nyata.
maka penghantaran sms seperti ini HARAM kerana sebab-sebab yang telah dinyatakan. sesungguhnya perbuatan menggalakkan orang untuk melakukan kebaikan merupakan perkara yang disuruh oleh Agama, tetapi hendaklah caranya juga betul dan tidak bercanggah dengan syariat."


tue je yg dapat sy kongsikan.. ape2 pn x salah kalau kita menyebarkan sesuatu kebaikan... tp x perlu larh adenye peraturan dalam menyebarkan perkara yg benar untuk kebaikan semua.. tu pandangan sy... :)
Wallahu’alam... 
 tq 4 reading my entry ^_^ peace.. out!!

No comments: